„...the editors express a considerable degree of realism, as well as a justifiable pride in the positive results of the occasion
for better interdisciplinary, and international, understanding.
..and so the volume is strongly unified in structure rather than presenting a mere miscellany. A welcome feature is the inclusion of the various illuminating discussions that followed the
imdividual papers...
...much of the work is of a fruitfully comparative nature...the editors have planned the arrangements of the contributions carefully, grouping them by topic with successive essays deals
with aspects of instrumental music.
The volume as a whole presents not only a lively and wide-range account of intellectual history but also a reflection of the variety of modern musicological enterprise...The intellectual
qualities of the volume are thus generally high and give rise to many stimulating suggestions... “ - music & letters 69 (1988)
„Nice arrangements of these much-loved pieces and quite good value for the price.“ - ESTA Jg. 26/1 (2001) (= European String Teachers' Association)
„Im klassischen Konzertleben reduziert sich so manche Repertoiregattung auf einige wenige Werke. Und manchmal-
so etwa im Fall des Streichoktetts - bleibt im Bewusstsein der Zuhörer gar nur ein einziges Stück übrig:
Felix Mendelssohns Oktett op. 20. Nach einigem Nachdenken fallen dem Experten vielleicht noch die Gattungsbeiträge
von Louis Spohr, Johann Severin Svendsen und Niels Wilhelm Gade ein. Doch Otto M alling - im Übrigen ein Schüler Gades -
dürfte niemand auf seiner Rechnung haben.
Dabei hat Malling (1848 in Kopenhagen geboren und dort auch 1915 verstorben) ein Streichoktett hinterlassen,
das es an Atmosphäre sicher mit den meisten der genannten Kompositionen aufnehmen kann. Dicht in der Faktur,
einigermaßen virtuos in der Instrumentenbehandlung und treffsicher musikantisch hat Malling die vier Sätze
seines Opus 50 gestaltet. Allegro, Scherzo, Intermezzo und Finale des 1893 entstandenen Werks orientieren
sich gewiss an den obengenannten, teilweise übermächtig scheinenden Vorbildern, finden ganz bestimmt aber
auch eine eigene, meist schwungvolle und schöngestaltige Linie.
Eine pointierte Rhythmik ist dabei ebenso zu finden wie eine üppig blühende Melodik und eine vorteilhafte
Betonung klangfärberischer Akzente. Wuchtige, gitarrenartige Pizzikati, stimmungsvolle Hell-Dunkel-Kontraste
und impulsive, stürmische Tuttipassagen machen dieses nordische Streichoktett unterhaltsam, kurzweilig und
wirkungsvoll. So dürfte einer Aufführung denn auch ein unbedingtes virtuoses Zupacken, eine glanzvolle,
tongesättigte Ensembleleistung am besten zu Gesicht stehen. Otto M allings Werk fordert nicht den
streichorchesterbegleiteten Violinsolisten, sondern vielmehr einen reibungslos ineinandergreifenden
„Achtzylinder“-Streichermotor, der antriebsfreudig und kultiviert zugleich ist.
Die vorliegende Partitur des Streichoktetts op. 50 von Otto Malling ist übersichtlich und sauber gestaltet,
liest sich flüssig und macht - nicht die geringste ihrer Qualitäten - Lust, diesem Werk einmal zum musikalischen
Leben erweckt zu begegnen. Bei solcherart mitreißenden Zutaten und durch die Edition Dohr vorzüglich
aufgearbeitetem Rüstzeug sollte sich doch jetzt noch ein inspiriertes Ensemble als klanglicher Mittler
finden lassen.“
Daniel Knödler in: Das Orchester Jg. 51, H. 10/2003
„... ein mitreißendes und nicht mit tonsetzerischen Effekten geizendes Musikwerk“
Mainzer Allgemeine Zeitung vom 25.11.2004, anlässlich einer Aufführung am 23.11.2004 im Landtag Mainz mit dem Mandelring Quartett und
dem Meritis Quartett
Es ist längst ein Allgemeinplatz, dass Musikgeschichte nicht allein von den „großen“ Komponisten geschrieben wird,
sondern zu weiten Teilen auch von jenen zahlreichen „Kleinmeistern”, deren Bedeutung wegen der überragenden
Strahlkraft Einzelner gern vergessen wird. Wer kennt zum Beispiel noch Ernst Wilhelm Wolf? Als Klavierlehrer,
Konzertmeister, Organist und schließlich Hofkapellmeister von Herzogin Anna Amalia in Weimar gehörte er zu den
führenden Musikerpersönlichkeiten der Goethe-Zeit. Als solcher stand er in engem Kontakt mit den Mitgliedern des
Weimarer „Musenhofs”, zu denen neben Goethe auch Herder oder Wieland gehörten. Franz Benda war sein Schwiegervater
und Johann Friedrich Reichardt sein Schwager. Ernst Ludwig Gerber zählte ihn „nicht nur gegenwärtig unter unsere klassischen
und besten Komponisten in jedwedem Fache” – eine Einschätzung, mit der er nicht alleine war: Als Friedrich der Große
einen Nachfolger für C. Ph. E. Bach am Potsdamer Hof suchte, wurde der Posten zunächst Wolf angeboten. Der lehnte freilich ab
und blieb lieber im beschaulichen Weimar.
Von Wolfs Werken (darunter zahlreiche Singspiele, Klavierkonzerte, Sinfonien, Streichquartette und Sonaten) sind bis
heute die wenigsten veröffentlicht. Umso begrüßenswerter ist deshalb die jetzt erschienene Erstausgabe eines
Bratschen-Konzerts in B-Dur bei der Kölner Edition Dohr (ein weiteres in F-Dur ist bereits auf dem Markt).
Sie folgt der einzigen erhaltenen Quelle, einem Stimmensatz aus der Universitätsbibliothek Breslau, der vermutlich vom
Komponisten selbst stammt. Wolfgang Birtel hat die Vorlage mustergültig für den praktischen Gebrauch umgesetzt.
Der Klavierauszug enthält neben der Solo-Stimme auch drei kurze Kadenzvorschläge. Das zur Partitur gehörende Aufführungsmaterial
ist leihweise erhältlich.
Musikalisch zeigt das Konzert, das spätestens 1778 geschrieben wurde, einen Komponisten am Übergang vom barocken zur klassischen
Idiom: Formal folgt es noch klar dem alten Ritornell-Typus (der sich im dritten Satz freilich schon zum Kettenrondo entwickelt hat),
tonale Kontraste oder gar thematische Arbeit fehlen weitgehend. Die Orchesterbesetzung verzeichnet neben Streichern lediglich zwei
(meist colla parte eingesetzte) Oboen und einen bezifferten Generalbass, aber keine Hörner.
Das musikalische Vokabular ist dagegen schon ausgeprägt (früh-)klassisch: Vor allem der innige zweite Satz überrascht mit
unerwarteten harmonischen Ausweichungen und durchweg „empfindsamer” Rede. Der Solo-Part ist mit seinen vielfältigen
Spielfiguren und Figurationen ausgesprochen dankbar und auch für fortgeschrittene Schüler durchaus zu schaffen.
Der Vergleich mit dem Telemann-Konzert im (ansonsten sehr informativen) Vorwort ist aber trotzdem ein bisschen anmaßend –
man hat es doch eher mit einem „Wolf im Schafspelz” zu tun. Als willkommene Repertoire-Ergänzung (und Horizont-Erweiterung) tut das dem Werk aber keinen Abbruch.
Joachim Schwarz in: Das Orchester Jg. 55, H. 5/2007
Unter dem Titel 'string trio by birtel' präsentiert die Edition Dohr eine Auswahl von Werken der leichten Muse aus ihrer Reihe
'Der musikalische Salon' in Bearbeitungen von Wolfgang Birtel. Klingt alles ganz prima und leicht und eignet sich damit hervorragend
zur akustischen Untermalung lockerer Festlichkeiten. Unaufwändig, aber ansprechend gestaltet macht diese Reihe einen guten Eindruck"
Manuel Rösler in: ensemble 2/2008, S. 49
„
Der aus Fürstenau bei Breslau stammende Franz Xaver Gebel, geboren 1787 und möglicherweise Spross der angesehenen Breslauer
Organistenfamilie, wird noch in kaum einem gängigen Lexikon verzeichnet. Doch im Randrepertoire einiger erkundungsfreudiger
Ensembles tauchten vor allem seine Streichquintette in den vergangenen Jahren auf — mit kundigem Gespür für Raritäten
verlegt in der Edition Gravis — und bereichern seither das CD-Angebot um einige entlegene Preziosen. In der genannten Bad
Schwalbacher Edition erschien nun die „Praktische Erstausgabe” ei-ner kammermusikalischen Einzigartigkeit, des Doppelquintetts
d-Moll für Streicher op. 28 (in der Gattung des „Streichdezetts” ist in einem Katalog von 1936 nur noch ein weiteres Werk
eines heute gänzlich unbekannten Komponisten verzeichnet).
Franz Xaver Gebel, Schüler des für seine Tonschule bekannten Komponisten, Theoretikers und Theologen Georg Joseph („Abbe")
Vogler und von Johann Georg Albrechtsberger, wirkte zunächst in Wien und kam über Pest und Lemberg 1817 nach Moskau, wo er
in den 30er Jahren des 19. Jahrhunderts eine bedeutende Vermittlerrolle zwischen „östlicher” und „westlicher” Kunst spielte.
Insbesondere machte er Beethoven, den er persönlich gekannt haben soll, und sein Werk in Moskau bekannt. Der ganzen
russischen Musikentwicklung gab diese quasi authentische Begegnung mit dem gerade verstorbenen größten Musikgenie seiner
Zeit sicher entscheidende
Impulse, und so wundert es beispielsweise nicht, dass sich etwa Michail Glinka in seinen Erinnerungen ausdrücklich an Gebel
erinnert und die Zeitgenossen nach dessen Tod von ihm sagen konnten, dass er in Moskau „seit 35 Jahren gelebt und rastlos
für den bessern Musikgeschmack gewirkt” habe (Nachruf 1843).
Gebels nun veröffentlichtes Doppelquintett, das kurz vor seinem Tod in Anwesenheit des schon schwerkranken Komponisten —
im Rahmen eines Benefizkonzerts — uraufgeführt wurde und wohl auch im letzten Lebensjahr entstand, kann als Gipfel
seines Kammermusikschaffens gelten. Seine Beethoven-Verehrung kommt in dem klassischen Viersätzer, besonders im Scherzo,
klar zum Ausdruck. Die ungewöhnliche Besetzung gewinnt — sicher am besten mit Kontrabässen — oft orchestrale Wirkungen,
die im Gegeneinander mit rein kammermusikalischen und solistischen Abschnitten ihre besonderen Reize entfalten. Gut
denkbar ist es daher, dass auch Kammerorchester dieses Ensemblewerk als willkommene originelle und instrumentalistisch
dankbare Bereicherung in ihr Repertoire integrieren können.
Der Herausgeber Wolfgang Birtel hat in seiner Ausgabe, die auf dem recht fehlerhaften Leipziger Stimmendruck von ca.
1862 basiert, offensichtliche Irrtümer korrigiert und dokumentiert, sodass den Anforderungen an eine „kritische” Ausgabe
entsprochen wird. Die musikalische Auseinandersetzung mit Gebels Werk hat hier also eine wissenschaftlich saubere Grundlage.
“
Matthias Roth in: Das Orchester Jg. 52, H. 6/2004
Besprechungen durch
„Art of the Quartet...
Arranging classical piano music for string quartet is an activity fraught with problems - not the least of which are those caused by the need to transfer parts of the texture to instruments which have radically different tonal characteristics: all too often you find that your string parts don't balance where they ought to, and won't blend where you want them to. With this in mind, Birtel's conscientious re-working of this Mozart piano-piece is more successful than most - even though there is - inevitably - more mere, sheer accompaniment than in a classical quartet proper (compare this texture with that of, say, Mozart's D minor or C major quartets where, much of the time, you get actual 'subordinate parts' instead). An arrangement, then, with much to recommend it - all the more so since the original piano piece is one which hardly anyone seems to play...
“
und:
„Very good drama
I loved all the work put in on this...really sells it! Very tasty stuff. Personnally,
I'd like to have a bit more exaggeration. Midi comes off kind of flat. This is very well done, however! Nice work.“
Jamie Meighan auf der SibeliusMusic-Page
„Spirit of Vienna...
Fill the coffee-pot, send out for whipped cream - and then fetch a few string-playing friends for this authentic
piece of 'alt-Wien' - the waltz which gets my vote as one of the Waltz-king's greatest works. Sporting what must
be one of the most developed introductions of any work in the genre (that shift to F major always makes my heart soar!)
and some of the most gorgeous tunes ever written, the masterpiece is one that comes across well in Birtel's
workmanlike arrangement - which is indeed strikingly successful in giving everybody a crack at some tune or other...
a firm recommendation. All together now: "Laaaa, laaaa, la, la, la, laaaa..."
“
„Spirit of Vienna...
...Another solid and responsible arrangement for quartet (with optional double-bass)
brings the magic of the waltz-king into our new century. What's more, the arranger ensures that it's not only
the first violin who gets the limelight: there's a good deal of melodic interest for the second fiddle
and the cello (whereas your viola-player will likely end up feeling rather starved - unless he or she has
a fetish for accompanimental double-stops...)
“
„Spirit of Vienna...
...Yes, it's true: there really were light-music composers who weren't members of the Strauss family...
Birtel's arrangement of this march for string quartet with optinal double-bass is solid and straightforward rather
than shattering inventive; but that's no reason to despise it.
“
„Spirit of Vienna...
...Yes, it's true: there really were light-music composers who weren't members of the Strauss family.
Another solid and responsible arrangement for quartet (with optional double-bass) brings this magic
of this lesser-known figure into our new century, with a texture that does not altogether concentrate
the melodic interest in the two upper parts.
and there's a jump to a faster tempo at the very end which seems a bit extreme to my ear (but since it's
'heard but not seen' you don't have to play it!). First violinists: remember to let yourself go in the 'gypsy' solo!
“
„A Marriage Made in Heaven...
Goodness! What a difference a Bass makes - or, at any rate, a fifth, lower, part; the SibeliusMusic
site contains many a useful and even impressive arrangement of this most ubiquitous of pieces, but Wolfgang Birtel's
string quartet/quintet version (do try and find a Bass-player!) is surely the richest-sounding of them all!
And also, of course, the longest - since he defiantly chooses to include a lot of music which other
arrangers customarily leave out (Wisely, he indicates a possible 'cut' which will reduce the piece to the sort
of duration suitable for weddings which don't take place in churches the size of football stadia...).
The overall effect of including so much seldom-heard music is surely to remind one of just how wonderful
a harmonist Wagner was: the amazing modulatory range of the piece can now be heard to its fullest effect.
It's strange, too, to think that a composer who was for decades castigated by critics for being 'unable
to write a good tune' has actually provided one which perhaps has as many as 10 000 'live' performances every day!
(And isn't it a bit of an irony that it's a piece of wedding-music that has done this - given
Wagner's distinctly jaundiced view of conventional marriage...?).
Looking at Birtel's score with a critical eye, one notices that he seems to be struggling with
some sort of problem that affects his slurs; presumably the instrumentalists' parts will be better.
Apart from that, though, I can't find much to fault - though I myself might have found a way of shifting the
little 'upbeating' fanfare's second appearance [b.24] onto the same instrument that played its first
appearance four bars earlier: to my mind the contrast between violin and viola is not what is required here.
But this is a mere trifle. What should be said more loudly is that this splendid piece of work deserves to do
very well indeed. In fact, people may well find themselves getting married just so they can buy it...
“
„Tango - and Cash...?
Renowned ScorchMusician Wolfgang Birtel here adds to his substantial total of highly saleable arrangements -
and reveals an altogether unexpected, darkly passionate side! - with this fluent and polished foray into the
sultry world of the Tango. Readers who find themselves wondering about the work's curious title are hereby informed
that they needn't bother looking in a dictionary: the word doesn't appear there - with the result that we have no idea
whatsoever what it means (nor, in fact, about who A.G. Villoldo might have been; anyone wanna tell us?)
As for the piece itself, the material is certainly attractive, and has the characteristic Tango 'feel'
(though it's surely the case that the exact rhythmic parallellism of the various phrases unifies the musical surface
a bit more than strictly necesssary... ); what makes the piece a winner, though, is Birtel's arrangement. Not only has
he written the Double Bass a supposedly 'ad libitum' part which nevertheless makes a real (and diversifying) contribution,
but he also gives the second violin and viola plenty to occupy them - courtesy of the way the accompanimental material
and the melodic doubling passes between the instruments. I know, I know; the cello part is a tad an the unimaginative side -
but that's hardly Birtel's fault. He could, though, have put a note in the score for the player: "You know when you've been Tango'd"...
“
Sonstige Besprechungen
Muchas Gracias Senor! Loved it. I Hope to see more of this stunning arranger as his obvious talent can lighten
the darkest day! Well Done!
Aron Prothero auf der SibeliusMusic-Page
Dear Wolfgang, Greetings from Venezuela. I want to congratulate you on your arrangements. They really are quite good.
I am the principal flute and orchestra librarian of the Venezuelan Symphony Orchestra and I feel that some of your pieces
could be done at our annual Viennese Gala...
Glenn Michael Egner per E-Mail
Well done, Wolfgang! Your arrangement of Wiener Blut was refreshing to listen to and a good example
of aural perception from the varying harmonics and the overall structure used. Combining the string
sections is by no means an easy task - I feel that you've handled this piece well. Best Wishes.
Roxanne Chesher-Brazier auf der SibeliusMusic-Page
Genius from start to finish!
I love this piece and especially this arrangement. I have played this piece many time with a smile on
my face from sheer enjoyment of making music of this calibre. I feel this arrangement does this piece
justice. The original has been scaled down in an excellent manner. With this piece I'm sure many more people
will smile just as much as I did listening to it. Top notch stuff!
Thomas Morgan auf der SibeliusMusic-Page
Georg Friedrich Händel: Largo „Ombra, mai fù“ (Dohr)
Satisfying Curiousity!
I happened upon this delightful arrangement by chance but I am glad that I did, for it is a wonder
in itself, one of the few string quintet arrangements where the appalling MIDI sounds of the strings
section have been wrought into any kind of harmony. The originality of the piece is evident in the "upbeat"
mood of this arrangement. I ashamedly confess to being bored by some of the versions of the Largo I have
chanced upon, simply because this piece need not linger, as it retains its dignified and solemn atmosphere
at a pleasant tempo such as the one we see here.
This is, however, the only original addition to the arrangement,
and that aside, the piece rolls along at a charming pace. I do not know whether Handel's intention was to cast
a picturesque spell with the Largo, indeed I think that was not quite the idea, but whilst being a solemn and
sombre piece; for me it has never been a sad one, despite its lamenting tones, I will surely be hailed as
a madman for my interpretation of this great work, but I have enjoyed this arrangement for just that.
My congratulations to the arranger.
Richard Norman auf der SibeliusMusic-Page
Great Arrangement
A great arrangement which blends all the instruments very well together and above all creates the same effects of
the real version. Well done! Keep it up!
Aaaron Borg auf der SibeliusMusic-Page
Zum Anfang der
Seite